Et lys i vintermørket



Lysterapi hjælper mennesker der går helt ned med depression SAD (Sesonal affective disorder) om vinteren, men også alle dem der har svært ved at slæbe sig af sted i vintermørket.

Manglen på lys og de lavere temperaturer kan påvirker vores melatonin produktion i hjernen og udløse en vinter-depression.

Vinterdepression
og lysterapi

 

 

Lysterapi er en hurtigt virkende, anvendt tide, vil virkningen kunne mærkes efter en uge

 

De fleste mærker et tab af energi om vinteren, at skulle op når det er mørkt - og dage hvor det næsten er gråt og halv mørkt hele dagen.

For nogen udvikler det sig til en vinterdepression der i nogen tilfælde kan være en meget alvorlig tilstand. Selv i lettere tilfælde er det at have svært ved at komme igennem dagens opgaver er også en stressfaktor, der er med til at man kan komme til at føle sig endnu mere magtesløs!


Det er en god ide at starte lysterapien inden vinter depressionen falder over en, det kan være forskelligt hvor mørk september, oktober er, i forhold til hvornår man skal sætte ind med behandlingen og det er bedst at forebygge. 

Det er også et spørgsmål om at udnytte det dagslys der er om vinteren selv på de grå dage og være ude i dagslyset når det kan lade sig gører, for det tæller alt sammen.
En rejse syd på, først på vinteren har også en virkning og kan fylde op på ens lys "reserver".

 

Lysterapi lamper
Det der er vigtigt er at finde den rigtige lampe, desværre er de lamper hvor man kan nøjes med at bruge dem i kort tid og i større afstand halvdyre,

men hvis man virkeligt lider af vinterdepression er det en fordel med en lampe man ikke bliver irriteret over i hverdagen, for eksempel: at skulle sidde tæt på i den i en hel time om dagen og billigere lamper kan også have en tendens til at flimre. Det er individuelt hvor meget lys man behøver og nogen kan nøjes med "vedligeholdelses" lys nogen gange om ugen.

Lysterapi lampen kan også bruges til at korrigere døgn rytmen under en depression, det kræver at man får en personlig plan for hvornår lampen skal bruges.

Der findes også lysterapi lamper der vækker en om morgenen med en gradvis stigene lysmængde (solopgang),  der svarer til sommerperioden, det kan også være med til at døgnrytmen og energien bevares året igennem.

Omkring lysterapi lamper er også værd at undersøge om man selv kan udskifte pæren i lampen, nogle fabrikater skal på værksted for udskiftning og det er en udgift der kan spares hvis man selv kan udskifte pæren.

Pas på dine øjne
I forbindelse med lysterapi er det vigtigt at tænke på sine øjne, ikke at sidde og stirre direkte ind i lampen og at den er korrekt afskærmet i forhold til pæren, nogle anskaffer lamper der har de rigtige pærer/rør, men ikke er skabt til lysterapi og derfor ikke er sikre at bruge til formålet.
Lysterapi er fri for bivirkninger, alligevel er der mennesker med visse øjensygdomme der skal tjekkes af en øjenlæge, inden de starter en behandling.


På arbejdspladsen
 

Der har været talt om at man kunne have lysterapi belysning i Togene når man alligevel sidder der om morgenen og nogle virksomheder har allerede indført det specielle lys i deres lokaler.

Andre har deres egen skrivebords terapilampe på deres arbejdsplads.

 

recoveryblog.a-recovery.dk

www.a-recovery.dk


Lysterapilamper



Lamperne har specielle pære der giver den type af lys der danner melatonin.
Lyskilden er blevet afskærmet, så øjnene ikke bliver skadet af lyset.